Projekt „Ciałopozytywny WF”!
Projekt „Ciałopozytywny WF”!
- to odpowiedź na problemy, które obecnie dotykają w ogromnej skali dzieci w okresie dojrzewania, negatywnie oddziałując na ich dobrostan!
- Ten projekt to odpowiedź na problemy, które obecnie dotykają w ogromnej skali dzieci w okresie dojrzewania, negatywnie oddziałując na ich dobrostan!
„Ciałopozytywny WF” jest odpowiedzią na problemy, które obecnie dotykają w ogromnej skali dzieci w okresie dojrzewania, negatywnie oddziałując na ich dobrostan.
1. Zbyt mała aktywność fizyczna.
Według wskazań WHO, każde dziecko powinno praktykować aktywność na umiarkowanym poziomie przez 60 minut dziennie. Polska nie spełnia tych rekomendacji. Dzieci siedzą na lekcjach, siedzą na przerwach i po lekcjach. W 2022 roku, według danych Ministerstwa Sportu i Turystyki, aż 30% uczniów nie brało udziału w lekcjach WF.
2. Negatywny obraz własnego ciała
Dorastające dziewczynki często nie lubią swojego ciała i źle się w nim czują. Media społecznościowe nie pomagają w budowaniu pozytywnego obrazu ciała. Kiedy dziewczęta nie czują się dobrze we własnym ciele to: 80% nie angażuje się społecznie. Taki sam odsetek cierpi na zaburzenia odżywiania lub w inny sposób naraża swoje zdrowie.
Chłopcy z kolei poddawani są presji sprawności ciała i prezentowania jego siły. Chłopcy, którzy odstają od przedstawianych w mediach wzorów, tracą pewność siebie, szczególnie gdy dodatkowo doświadczają przemocy rówieśniczej.
3. Trudności z samoakceptacją w okresie dojrzewania
Okres dorastania to czas wielkich zmian w ciele, psychice i relacjach młodych ludzi. Dzieci często nie są na nie przygotowane i reagują lękiem i wstydem. Dorośli nie mają czasu lub kompetencji, żeby dawać im empatyczne wsparcie w tym okresie.
Głównym celem projektu „Ciałopozytywny WF” jest wzmocnienie dobrostanu dzieci z klas IV/V szkół podstawowych poprzez promowanie aktywności fizycznej, budowanie pozytywnego obrazu ciała i samoakceptacji. Chcemy to osiągnąć poprzez zajęcia warsztatowe, realizowane podczas programowych lekcji wychowania fizycznego. Warsztaty „Ciałopozytywny WF” to trzy bloki zajęć, z których każdy trwa dwie godziny lekcyjne.
Celem operacyjnym projektu „Ciałopozytywny WF” jest przygotowanie czterech nauczycieli / nauczycielek wychowania fizycznego do prowadzenia tych warsztatów w swoich szkołach. Zajęcia WF, jak żadne inne lekcje dają możliwość pracy z elementami, które stanowią podstawę dobrostanu dzieci: ciałem, ruchem i emocjami. Edukacja zdrowotna wpisana jest w podstawę programową zajęć WF, a sala gimnastyczna jest doskonałym miejscem do pracy warsztatowej. Nauczyciel wychowania fizycznego jest dla dojrzewających chłopców często autorytetem, a jego działania (albo zaniechania) mają ogromny wpływ na ich dobrostan.
Wybrani do projektu nauczyciele/nauczycielki otrzymają:
- szkolenie i wsparcie trenerskie podczas realizacji projektu
- pakiet moonkowych produktów do pracy z dziećmi
- certyfikat eksperta ciałopozytywnych zajęć wychowania fizycznego, czyli uprawnienia do prowadzenia warsztatów „Ciałopozytywny WF” i szkolenia nauczycieli do ich prowadzenia.
Będą mieli także wpływ na dalszy rozwój projektu, który docelowo ma objąć całą Polskę.
Scenariusze zajęć „Ciałopozytywny WF” przygotowała Agnieszka Walendzik-Ostrowska – dr n. hum., pedagożka, nauczycielka akademicka, badaczka, seksuolożka i edukatorka seksualna, adiunktka na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego. W scenariuszach wykorzystano cenione przez pedagogów i terapeutów narzędzia inicjatywy moonka: „Twój ciałopozytywny workbook” i grę moonka:Dorastanie.
Projekt objęła patronatem fundacja „Ja, Nauczyciel”:
Nasza fundacja od lat angażuje się w działania na rzecz równości i różnorodności, a ten projekt doskonale wpisuje się w naszą misję przeciwdziałania dyskryminacji i wspierania zdrowego rozwoju młodzieży. Wierzymy, że inicjatywy takie jak "Ciałopozytywny WF" mogą realnie przyczynić się do refleksji dorosłych pracujących w szkole oraz akceptacji i pozytywnego podejścia do ciała wśród uczennic i uczniów, co jest kluczowe dla ich samopoczucia, dobrostanu i rozwoju zdrowego społeczeństwa.
Fundacja „Ja, Nauczyciel”
Pomysłodawczynią i realizatorką projektu „Ciałopozytywny WF” jest fundacja moonka, która pomaga dorosłym, pracującym z dziećmi we wspieraniu ich w okresie dojrzewania. Rzetelną wiedzę łączymy z empatią i pozytywnym podejściem do ciała oraz edukacją na temat emocji i relacji. Wierzymy, że dzięki takiemu podejściu dzieci nabiorą pewności siebie i umiejętności radzenia sobie z wyzwaniami dorosłości, kształtując zdrowe, szczęśliwe i satysfakcjonujące życie.